За пореден път вместо обучение и преквалификация - субсидирана заетост
Отговор, предоставен отPortalTRZnormativi.bg
06 Февр 2017
Националният план за действие по заетостта за тази година (НПДЗ 2017) подозрително прилича на плана от миналата – от запазения бюджет от 73 млн. лв. до структурата на разходите.
Налице са и някои опити за изменение в акцента върху различните целеви групи – НПДЗ 2017 включва по-голям брой мерки и средства в подкрепа на безработните млади хора, дългосрочно безработните и хората, имащи увреждания, а също и повече средства за трудова интеграция на бежанци. Спрямо с 2016 г. се повишават средствата по Националната програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания, а също и Програмата за обучение и заетост на продължително безработни лица. Леко понижение е предвидено в парите за регионални програми за заетост и Националната програма „Асистенти на хора с увреждания”.
Изменението във философията на политиките, обаче, все още липсва. За поредна година акцентът не е върху обучението и квалификацията на уязвимите групи на пазара на труда, а пада върху директното създаване или подкрепа на заетост. Този тип структура на политиките за подкрепа на заетостта е доказала неефективността си, заради което в почти всички страни от ЕС се прилага обратният подход – поставя се приоритет на способността на бенефициентите да си осигурят работа.
Независимо от постепенната промяна в реториката през последните години са налице затрудненията, които Министерството на труда и социалната политика (МТСП) среща в модернизирането на своята активна политика на пазара на труда. Част от пречките са резултат от недостатъците на трудовото законодателство, политиката по доходите и други фактори, които, дори и свързани с дейността на МТСП, не попадат напълно в прерогативите на министерството.
Като примери могат да се посочат:
Като примери могат да се посочат:
Прекомерната нормативна защита на хората с увреждания на трудовия пазар прави по-трудно тяхното наемане в обичайна среда, което води до увеличение на потенциалните бенефициенти/разходите по програми за субсидиране на директна заетост на тази уязвима група.
Подобен ефект е налице при ръста на минималната работна заплата (МРЗ) върху младежите, дългосрочно незаетите, хората, които живеят в отдалечени райони, или ниско квалифицираните. При равни други условия наемането им става все по-малко вероятно с всяко покачване в нивото на МРЗ. Именно тук най-ясно се вижда нуждата от качествени мерки в посока обучение и преквалификация с оглед увеличаване на производителността и приближаването на добавения продукт от труда на тези хора над минималното възнаграждение.
Липсата на традиции в обучението и преквалификацията и опасенията по отношение качеството на контрола на такива програми не могат да се явяват аргумент за липсата на промяна. Добрите практики следва да се насърчават, неефективните програми – спират, а недобросъвестни доставчици на подобни услуги – да се санкционират. Колкото и интуитивно да изглежда горната констатация, практическото ѝ прилагане е абсолютно задължително за постигане на търсените резултати.
Поставянето на акцент върху преквалификацията и обучението не представлява самоцел, а скоро едва ли ще се открие по-подходящ момент за изменение в структурата на активната политика на пазара на труда. В началото на тази година икономиката ни е все по-близо до състояние на пълна заетост, където безработицата е сведена до нейните структурен и фрикционен компоненти. Поради това мерките за субсидирана заетост са все по-малко нужни и ефективни, а тези за повишаване шансовете за пазарна реализация на бенефициентите на тези мерки – още по-важни. Това е причинено от факта, че при един следващ икономически трус и ново покачване на безработицата, бюджетът на МТСП ще се изправи пред ново изпитание.
източник: economic.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!
Подобни статии от категория Заетост
25Септ2025
Родители на деца до 12 години с шанс за по-гъвкаво работно време през лятото
от PortalTRZnormativi.bg
25 Септ 2025
15Септ2025
Какви са правата ви при удължаване на работното време според Кодекса на труда
от PortalTRZnormativi.bg
15 Септ 2025
05Септ2025
Дистанционна работа в България - какви са правилата, правата и отговорностите според Кодекса на труда
от PortalTRZnormativi.bg
05 Септ 2025
27Авг2025
Родителите имат право да поискат по-гъвкаво работно време според Кодекса на труда
от PortalTRZnormativi.bg
27 Авг 2025
25Авг2025
Промени в пазара на труда - кои губят и кои печелят
от PortalTRZnormativi.bg
25 Авг 2025
22Юли2025
Сезонната заетост у нас и нейните предизвикателства за служители и фирми
от PortalTRZnormativi.bg
22 Юли 2025
Последно актуализиран на 3 Ноември 2025