За пореден път вместо обучение и преквалификация - субсидирана заетост

PortalTRZnormativi.bg
06 Февр 2017
Националният план за действие по заетостта за тази година (НПДЗ 2017) подозрително прилича на плана от миналата – от запазения бюджет от 73 млн. лв. до структурата на разходите.
Налице са и някои опити за изменение в акцента върху различните целеви групи – НПДЗ 2017 включва по-голям брой мерки и средства в подкрепа на безработните млади хора, дългосрочно безработните и хората, имащи увреждания, а също и повече средства за трудова интеграция на бежанци. Спрямо с 2016 г. се повишават средствата по Националната програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания, а също и Програмата за обучение и заетост на продължително безработни лица. Леко понижение е предвидено в парите за регионални програми за заетост и Националната програма „Асистенти на хора с увреждания”.
Изменението във философията на политиките, обаче, все още липсва. За поредна година акцентът не е върху обучението и квалификацията на уязвимите групи на пазара на труда, а пада върху директното създаване или подкрепа на заетост. Този тип структура на политиките за подкрепа на заетостта е доказала неефективността си, заради което в почти всички страни от ЕС се прилага обратният подход – поставя се приоритет на способността на бенефициентите да си осигурят работа.
Независимо от постепенната промяна в реториката през последните години са налице затрудненията, които Министерството на труда и социалната политика (МТСП) среща в модернизирането на своята активна политика на пазара на труда. Част от пречките са резултат от недостатъците на трудовото законодателство, политиката по доходите и други фактори, които, дори и свързани с дейността на МТСП, не попадат напълно в прерогативите на министерството.
Като примери могат да се посочат:
Като примери могат да се посочат:
Прекомерната нормативна защита на хората с увреждания на трудовия пазар прави по-трудно тяхното наемане в обичайна среда, което води до увеличение на потенциалните бенефициенти/разходите по програми за субсидиране на директна заетост на тази уязвима група.
Подобен ефект е налице при ръста на минималната работна заплата (МРЗ) върху младежите, дългосрочно незаетите, хората, които живеят в отдалечени райони, или ниско квалифицираните. При равни други условия наемането им става все по-малко вероятно с всяко покачване в нивото на МРЗ. Именно тук най-ясно се вижда нуждата от качествени мерки в посока обучение и преквалификация с оглед увеличаване на производителността и приближаването на добавения продукт от труда на тези хора над минималното възнаграждение.
Липсата на традиции в обучението и преквалификацията и опасенията по отношение качеството на контрола на такива програми не могат да се явяват аргумент за липсата на промяна. Добрите практики следва да се насърчават, неефективните програми – спират, а недобросъвестни доставчици на подобни услуги – да се санкционират. Колкото и интуитивно да изглежда горната констатация, практическото ѝ прилагане е абсолютно задължително за постигане на търсените резултати.
Поставянето на акцент върху преквалификацията и обучението не представлява самоцел, а скоро едва ли ще се открие по-подходящ момент за изменение в структурата на активната политика на пазара на труда. В началото на тази година икономиката ни е все по-близо до състояние на пълна заетост, където безработицата е сведена до нейните структурен и фрикционен компоненти. Поради това мерките за субсидирана заетост са все по-малко нужни и ефективни, а тези за повишаване шансовете за пазарна реализация на бенефициентите на тези мерки – още по-важни. Това е причинено от факта, че при един следващ икономически трус и ново покачване на безработицата, бюджетът на МТСП ще се изправи пред ново изпитание.
източник: economic.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!
Подобни статии от категория Заетост
14Септ2023
Работа за близо 10 хил. незаети лица дава държавата
от PortalTRZnormativi.bg
14 Септ 2023
14Юни2022
Повече работодатели имат намерение да назначават нови служители
от PortalTRZnormativi.bg
14 Юни 2022
22Март2022
Предлага се създаване на регистър на неработещите и неучещи лица
от PortalTRZnormativi.bg
22 Март 2022
01Февр2022
Стартира нов прием на документи по мярка 60 на 40
от PortalTRZnormativi.bg
01 Февр 2022
17Ян2022
Действието на мярка 60 на 40 продължава до края на февруари
от PortalTRZnormativi.bg
17 Ян 2022
10Авг2021
Преразпределени са средства от държавния бюджет по програми и мерки за насърчаване на заетостта
от PortalTRZnormativi.bg
10 Авг 2021