Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се

Внасяне на осигуровки при работа от разстояние

доц. д-р Андрей Александров Отговор, предоставен от
доц. д-р Андрей Александров
Въпрос:

➤ Фирма има назначени на работа двама служители и в момента търси да назначи трети служител чрез обява за работа. Фирмата е със седалище и адрес на управление във Варна, а служителите работят от разстояние, т.е. от собствения си дом, като адресът им е извън Варна. Къде трябва да се внесат осигуровките им - по местоживеене или където е дейността на фирмата? И задължително ли е фирмата да се регистрира като оператор на лични данни и какви стъпки и документи са необходими, за да се случи това?


Отговор:
1. При увеличаващия се брой случаи на полагане на дистанционен труд в контекста на пандемията на коронавирус и обявената извънредна епидемична ситуация, често възникват колебания за точното изпълнение на работодателските задължения. Всъщност най-„проблемният“ въпрос тук е къде е мястото на работа на работника или служителя, което следва да се впише в трудовия договор и съответно да се обяви в НАП (посредством уведомлението по чл. 62, ал. 5 КТ и посочването на код по ЕКАТТЕ в подаваното уведомление).

На Интернет страницата на МТСП е даден отговор по сходен казус („Как ще е най-правилно да бъдат назначени служителите при условие, че техният работен адрес от самото начало е различен от адреса  на работодателя? Ако седалището на работодателя е в гр. София, а служителят работи дистанционно от гр. Пловдив, кой код по ЕКАТТЕ трябва да се впише в трудовия му договор?“). Според експертите на министерството: „… в чл. 66 ал. 1, т. 1 КТ е въведено задължението на страните да определят мястото на работа. По силата на ал. 3 от същия член за „място на работа” се смята седалището на предприятието, с което е сключен трудовият договор. При сключване на трудовия договор следва да се конкретизира къде работникът/служителят следва да полага труда си, съобразно характерните особености на организацията на работата в предприятието. По този начин се гарантира, че той ще изпълнява задълженията си да се явява навреме на работа и да бъде на работното си място до края на работното време – чл. 126, т. 1 КТ. В чл. 5, т. 4, буква „в” от Наредба № 5 е регламентирано, че в уведомлението се вписват данни за кода на населеното място по Единния класификатор на административно териториалните и териториалните единици /ЕКАТТЕ/, където е работното място на лицето при изпращане на уведомлението при сключване на трудовия договор. Следователно, щом работното място на работника/служителя е определено да бъде на територията на гр. Пловдив, е необходимо да се посочи код по ЕКАТТЕ номер за гр. Пловдив, а не за гр. София.“

По аналогия с така дадения отговор следва да се приеме, че ако в трудовите договори на служителите е вписан адрес извън гр. Варна, откъдето ще полагат дистанционен труд, според този адрес следва да се определи и кодът по ЕКАТТЕ, който ще бъде подаден към НАП.

Що се отнася до компетентната ТД на НАП, пред която работодателят декларира задълженията си и внася осигурителните вноски, това е териториалната дирекция по седалището на работодателя.

2. По втория поставен въпрос (относно регистрацията на работодателя като администратор на лични данни) следва да се има предвид, че с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) това задължение отпадна. Потвърждение на казаното може да се открие и на Интернет страницата на КЗЛД (cpdp.bg/?p=element&aid=1043) в информационния материал „Задължения на администраторите на лични данни по Общия регламент относно защита на данните“. На въпроса „Трябва ли администраторите на лични данни в България да се регистрират пред Комисията за защита на личните данни както до сега?“ експертите на КЗЛД отговарят: Не, задължението за регистрация отпада, считано от 25 май 2018 г.

С уважение:
доц. д-р Андрей Александров
 
 
Нормативна рамка

КТ

Регламент (ЕС) 2016/679

БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Трудово право и осигуряване 2021: Отговори от експерти

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Трудово право и осигуряване 2021: Отговори от експерти"!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

x