Отчитане на работно време на шофьор, изпълняващ международен превоз

Красимира Гергева Екперт
на 08 Дек 2022
Въпрос:
➤ Дружество, регистрирано по ЗДДС, осъществява международен превоз на товари, предимно за и от Украйна. За всеки курс получава предварително поръчка от спедитор и издава фактура. Камионът е снабден с дигитален тахограф, но използването на данните от него за счетоводни цели е невъзможно. Шофьорът е назначен при сумирано работно време. Дружеството следва да води дневник за работното време на шофьора. На база на каква информация следва да се попълва дневника, предвид това, че шофьорът отсъства с дни при курс зад граница и няма комуникация с ръководителя на дружеството? Съответно не води почасова отчетност на работното си време за всеки ден. Когато престоява принудително с дни на граничен пункт, смята ли се престоят за отработено време и начислява ли се нощен труд? Какъв е най-коректният и документално обоснован начин да се отчита реално отработеното време на шофьор международен транспорт?
➤ Дружество, регистрирано по ЗДДС, осъществява международен превоз на товари, предимно за и от Украйна. За всеки курс получава предварително поръчка от спедитор и издава фактура. Камионът е снабден с дигитален тахограф, но използването на данните от него за счетоводни цели е невъзможно. Шофьорът е назначен при сумирано работно време. Дружеството следва да води дневник за работното време на шофьора. На база на каква информация следва да се попълва дневника, предвид това, че шофьорът отсъства с дни при курс зад граница и няма комуникация с ръководителя на дружеството? Съответно не води почасова отчетност на работното си време за всеки ден. Когато престоява принудително с дни на граничен пункт, смята ли се престоят за отработено време и начислява ли се нощен труд? Какъв е най-коректният и документално обоснован начин да се отчита реално отработеното време на шофьор международен транспорт?
Отговор:
Както сте посочили, трябва да се води дневник за работното време на шофьора съгласно чл. 11, ал. 1 от Наредба за организация на работното време на лицата, които извършват транспортни дейности в автомобилния транспорт. Дневникът трябва да се води на база реално отработеното време на шофьора. Най-коректният и документално обоснован начин за воденето на отработеното време на шофьор международен транспорт е чрез данните от дигиталният тахограф и от дневника за работното време на шофьора. Данните от дигиталният тахограф Ви интересуват дотолкова, доколкото да се проследи дали са спазени часовете за управление, почивка, дали има превишение на тези часове и ако има колко часа е то. Ръководителят на транспортната дейност би следвало да предоставя тази необходима информация на счетоводството с оглед правилното изготвяне на месечните ведомости за заплати. По отношение на комуникацията между ръководителя и шофьора следва да се направи така организацията, че ежедневно да се получава информация от шофьора.
По времето на престои на граничен пункт лицето следва да получава договореното си възнаграждение, нощен труд се заплаща само в случаите, когато лицето работи в диапазона между 22:00 ч. и 6 ч.; във всички останали случаи такъв не се заплаща.
По времето на престои на граничен пункт лицето следва да получава договореното си възнаграждение, нощен труд се заплаща само в случаите, когато лицето работи в диапазона между 22:00 ч. и 6 ч.; във всички останали случаи такъв не се заплаща.

БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "16 решения на ТРЗ казуси"!
Подобни статии
23Май2023
Договорено непълно работно време при условията на сумирано изчисляване
от доц. д-р Андрей Александров
на 23 Май 2023
09Ноем2022
График на разположение във връзка с промяна в НРВПО
от Красимира Гергева
на 09 Ноем 2022
27Септ2022
Извънреден труд на лице на СИРВ, което е било в болничен
от Красимира Гергева
на 27 Септ 2022