Електронни ваучери за храна - разход или част от заплатата

доц. д-р Андрей Александров
на 05 Септ 2025

Въпрос: ➤ В дружество се предоставят електронни ваучери за храна (ЕВХ) на всички служители назначени на трудов договор и договор за управление и контрол (ДУК). Издадена е заповед, в която е определена конкретна сума - 50 лева на месец. Във заповедта условие за получаването на ЕВХ е служителя да има поне един отработен ден. От заповедта са изключени лицата, които нямат отработен ден в месеца (поради бременност и раждане, отглеждане на дете, поради неработоспособност над един календарен месец, неплатен отпуск над един месец, платен отпуск пълен месец).
Конкретно една от точките гласи: Право на ваучери имат всички работници и служители, които имат 1 ден положен труд през месеца, в който се предоставят електронните ваучери. Тоест, ако служител има един отработен ден получава ЕВХ на стойност 50 лева, както и служител, който има отработен цял месец получава също 50 лева. ЕВХ се предоставят в натура.
Питането ми е дали така издадената заповед отговаря на условията за признаване за данъчни цели на направените разходи за предоставяне на ЕВХ или разходите могат да бъдат приети като доплащане към работната заплата?
Конкретно една от точките гласи: Право на ваучери имат всички работници и служители, които имат 1 ден положен труд през месеца, в който се предоставят електронните ваучери. Тоест, ако служител има един отработен ден получава ЕВХ на стойност 50 лева, както и служител, който има отработен цял месец получава също 50 лева. ЕВХ се предоставят в натура.
Питането ми е дали така издадената заповед отговаря на условията за признаване за данъчни цели на направените разходи за предоставяне на ЕВХ или разходите могат да бъдат приети като доплащане към работната заплата?
Отговор: Ваучерите за храна са една от най-широко използваните, но за съжаление и практически проблемни социални придобивки. Това се дължи от една страна на паралелната уредба на материята в трудовото и в данъчното законодателство. От друга, значение има и развиващата се административна практика на приходната администрация – през годните експертите на НАП са застъпвали различни становища по теми, свързани със социалните придобивки.
Според дефиницията, дадена в § 1, т. 34 от ДР на ЗКПО, като социални могат да бъдат определени отчетените като разходи социални придобивки по чл. 294 от Кодекса на труда (КТ) и предоставени по реда начина, определени от чл. 293 от КТ или от ръководството на предприятието, при условие, че придобивките са достъпни за всички работници и служители за лицата, наети по договор за управление и контрол. Не е налице предоставяне на социални разходи в натура, когато между работодателя или възложителя и наетите лица са налице парични взаимоотношения под каквато и да е форма по отношение на получените социални придобивки.
От 2014 г. насам приходната администрация константно приема, че критерият „общодостъпност“ на социалната придобивка не е нарушен, ако с решение на общото събрание на работниците и служителите или със заповед на работодателя е прието ваучерите за храна да се предоставят на база на реално отработените дни (Разяснение № 24-34-90 от 29.09.2014 г. относно прилагане на § 1, т. 34 от ДР на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО)). Оттук се обосновава и изводът, че няма пречка при определянето на размера на ваучерите да се съобразява и броят отработени часове.
Следва да се има предвид, че предоставянето на социалната придобивка трябва да се базира на ясен критерий. За да се спази принципът на общодостъпност, ваучерите за храна трябва да са в еднакъв размер (т.е. да се определи сума за отработен ден) и на еднаква база (реално отработени дни). Това означава, че изискването за общодостъпност е спазено, когато предоставянето на ваучерите за храна се обвърже с отработените дни през месеца и не се предоставят на лица в отпуск по болест, майчинство или неплатен отпуск,
В хипотезата, когато ваучерите за храна се предоставят на всички служители, в т.ч. и на лицата, които трайно отсъстват от работа, във връзка с временна неработоспособност и майчинство, изискването за общодостъпност също не е нарушено.
Когато обаче се възприеме смесен подход за предоставяне на ваучери за храна (без ваучери на служителите, които ползват дългосрочен отпуск и 50 лв. месечно за всички останали служители, независимо дали имат 1 или 21 отработени дни в месеца), следва да се има предвид, че предоставянето на придобивката в различен размер представлява неизпълнение на изискването за общодостъпност, предвидено в т. 34 от § 1 на ДР на ЗКПО, което от своя страна изключва извършените разходи за ваучери за храна от кръга на социалните разходи по смисъла на тази разпоредба.
В този случай предоставеното от работодателя (ваучери за храна) носи белезите на възнаграждение, чието данъчно третиране е уредено в ЗДДФЛ.
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!
Подобни статии от категория Социални услуги
26Авг2025
Признаване на карти за градски транспорт като социален разход
от Аспасия Петкова
на 26 Авг 2025
15Апр2022
Общодостъпност на ваучери за храна със сума, базирана на реално отработените дни
от Красимира Гергева
на 15 Апр 2022
01Юни2021
Ваучери за храна, непотърсени от служителите, които следва да ги получат
от Красимира Гергева
на 01 Юни 2021
08Окт2019
Превоз на работници от работно място до местоживеене
от Аспасия Петкова
на 08 Окт 2019
19Дек2018
Срок на членство във ВСК за ползване на услугите ѝ
от Красимира Гергева
на 19 Дек 2018