Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Регистър на заетостта - разяснения от НАП

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    На официалната си страница НАП публикува нови разяснения относно Регистъра на заетостта.
     
    Регистър на заетостта към НАП и Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)
     
    Националната агенция за приходите въведе нов Регистър на заетостта, активен от 1 юни 2025 г., достъпен чрез електронния портал на агенцията. Този регистър обединява електронни записи за трудовите правоотношения на наетите лица съгласно Кодекса на труда. От 1 юни 2026 г. ще се включват и данни за държавни служители, съобразно Закона за държавния служител.
     
    Порядъкът за вписване, съхраняване и достъп до информацията в регистъра е уреден с Наредбата за вписване в регистъра на заетостта (НВРЗ). Потребителите могат да използват данните чрез онлайн услуги или чрез подаване на заявление в офис на НАП. Очакват се нови справочни услуги, които да улеснят достъпа до информация.
     
    Какво представлява ЕЕТЗ?
     
    Единният електронен трудов запис (ЕЕТЗ) заменя традиционната трудова книжка от 1 юни 2025 г. Той съдържа обобщени данни, подадени чрез отделни електронни трудови записи (ЕТЗ), и включва информация за работодателя, идентификацията на служителя, длъжност, възнаграждение, срок и основания на договора, както и други съществени елементи от трудовото правоотношение.
     
    ЕЕТЗ може да бъде актуализиран, коригиран или анулиран от работодателя или от инспектор от Главната инспекция по труда (ГИТ).
     
    Какво е Електронен трудов запис (ЕТЗ)?
     
    ЕТЗ представлява електронен документ, чрез който работодателят съобщава събития, свързани с трудовия път на служителя – назначаване, промяна или прекратяване на трудов договор.
     
    ЕТЗ се подава чрез:
    • Приложение №1 – при сключване, изменение или прекратяване на трудов договор
    • Приложение №2 – при промяна на работодателя по чл. 123 или 123а от КТ
    • Приложение №3 – използвано от длъжностно лице от ГИТ.
    Кога работодателят подава ЕТЗ?
     
    Работодателите са длъжни да регистрират чрез ЕТЗ следните случаи:
    • Сключване на трудов договор
    • Промяна на условия по договора (напр. възнаграждение, длъжност, срок и др.)
    • Прекратяване на трудовото правоотношение;
    • Командироване в чужбина (чл. 121а, ал. 1, т. 1 от КТ)
    • Получаване или премахване на запор на заплата (чл. 512, ал. 5 от ГПК)
    • Изплащане на обезщетение при прекратяване на договора по здравословни причини или пенсиониране
    • Заличаване на прекратяване, ако е признато за незаконно.
    ЕТЗ не се подава при:
    • Краткотрайна сезонна заетост (чл. 114а от КТ);
    • Командировка в страната или в чужбина за срок под 30 работни дни.
    Начин на подаване:
     
    ЕТЗ се подава:
    • Онлайн с КЕП, чрез електронния портал на НАП, чрез специализирани услуги;
    • На място в офис на НАП, на електронен носител с придружително писмо по образец (Приложение №4 към НВРЗ).
    Данните трябва да са във файлов формат, утвърден от изпълнителния директор на НАП. Безплатен клиентски софтуер е наличен на сайта на приходната агенция.
     
    Корекции и заличаване на данни
     
    Ако е нужно коригиране, се подава нов ЕТЗ, като се попълват всички данни от оригиналния запис. Това важи и при получен/вдигнат запор, или при съдебно признато незаконно уволнение.
     
    Важно: промени или прекратявания се регистрират само ако вече има вписан ЕТЗ за сключване на договора.
     
    Срокове за подаване:
     
    В 3-дневен срок от:
    • сключване/изменение на договор;
    • командироване;
    • запор или вдигането му.
    В 7-дневен срок от:
    • прекратяване на договора;
    • изплащане на обезщетения;
    • съдебно решение относно стаж или незаконно уволнение.
    В 10-дневен срок от:
    • промени по чл. 123/123а от КТ (напр. прехвърляне на предприятие, промяна в ЕИК и др.).
    Ако сроковете не се спазят, вписване става само след предписание от ГИТ.
     
    Какво се случва при грешка?
     
    При открита неточност в данните, НАП не извършва вписване и уведомява подателя. Работодателят трябва да коригира грешката и да подаде ЕТЗ отново в 3-дневен срок след получаване на протокола.
     
    Ако контролен орган на ГИТ или НАП установи несъответствие между подадените и реалните данни, работодателят е длъжен да подаде коригиращ или заличаващ запис в 3-дневен срок.
     
    Сроковете започват да текат от следващия ден след съответното събитие. Когато краят на срока съвпадне с неработен ден, той изтича в първия работен ден след това.
     
    Документиране и информиране на служителя:
     
    След успешно подаване на ЕТЗ, работодателят получава от НАП протокол (Приложение №5) с информация за вписаните данни. Копие от този протокол трябва да бъде предоставено на служителя преди постъпването му на работа.
     
    Кой дава разяснения?
     
    Министерството на труда и социалната политика, както и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, са компетентни по тълкуването и прилагането на нормите от Кодекса на труда.
     
    източник: nra.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x