Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Какво да направите, ако изгубите хартиената си трудова книжка

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    От 1 юни 2025 г. хартиените трудови книжки ще бъдат заменени от електронен трудов запис. Те ще станат част от цифровата система и ще се водят изцяло в електронен регистър.
     
    До този момент работодателите трябва да върнат хартиените книжки на служителите си. Според действащите разпоредби, книжката е притежание на работника и се предоставя на работодателя само с неговото съгласие. В нея се съдържат ключови данни, важни за социалното осигуряване – длъжности, заплати и осигурителен стаж.
     
    До 1 юни 2025 г. хартиените книжки запазват статута си на официален документ. След тази дата, последният работодател е длъжен да ги приключи с актуалните данни и да ги върне на работника до 1 юни 2026 г., като впише трудовия стаж до момента на преминаване към електронната система.
     
    Всички записи в новата електронна трудова книжка ще се отразяват в специален регистър. Работодателите ще трябва да вписват данни при започване и прекратяване на трудово правоотношение. Ако не го направят, това ще се счита за нарушение, а работникът може да търси обезщетение по закон.
     
    Как се възстановява изгубена трудова книжка?
     
    В случай на изгубена книжка, възстановяването се извършва от местната дирекция „Инспекция по труда“ (ДИТ), където лицето има постоянен адрес. Процедурата включва подаване на заявление-декларация, копия от документи, издадени от предишни работодатели, и нова празна трудова книжка, закупена от книжарница.
     
    Услугата не се заплаща и отнема до 7 работни дни от получаване на всички необходими документи.
     
    Първи етап – събиране на нужните документи
    Работникът трябва да поиска от предишните си работодатели издаване на Приложение №2 (съгласно Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж). Формулярът е достъпен онлайн в секция „Формуляри“ на сайта на ГИТ. Работодателите са длъжни да го издадат в рамките на 7 дни след искането.
     
    Ако фирмата вече не съществува, но има правоприемник, документът се издава от него. Ако няма такъв, служителят трябва да се обърне към НОИ за удостоверение, издадено въз основа на съхраняваната от института документация.
     
    Втори етап – подаване на документите
    След събирането на нужните удостоверения и нова трудова книжка, пакетът документи се подава в съответната областна дирекция на „Инспекция по труда“. Подаването може да се осъществи лично, по пощата или чрез куриер. Адреси и контактна информация на всички 28 дирекции може да се открият в секция „Контакти“ на сайта на ГИТ.
     
    Трети етап – получаване на новата книжка
    Новата трудова книжка може да бъде получена по три начина: лично на място в съответната дирекция, по пощата на посочен адрес или чрез куриер за сметка на заявителя. Начинът на получаване се уточнява в подаденото заявление.
     
    Къде да проверите трудовата си история?
     
    Информация за това с кои работодатели сте имали договорни отношения може да бъде намерена в електронния регистър на трудовите договори в НАП. До него се осъществява достъп чрез ПИК код или електронен подпис, или лично в офис на НАП.
     
    Важно е да се знае, че този регистър съществува от 2003 г., така че не съдържа данни за по-стари трудови договори.
     
    Справка за регистрацията, статуса и адреса на дадено дружество може да се направи онлайн в Търговския регистър на Агенцията по вписванията.
     
    източник: dariknews.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x