Командироване по линия България - Германия за международни двустранни превози и начален или последен етап от комбиниран превоз
проф. д-р Любка Ценова
на 11 Юли 2022

Въпрос:
Във връзка с този въпрос: Линията за която говоря не прави каботаж, а международни двустранни превози и начален или последен етап от комбиниран превоз. Следователно, по това, което сте ми написали, би трябвало тези курсове да влизат в изключението - за тези, които осъществяват двупосочен транспорт на стоки, и за тези, които преминават транзит през дадена държава членка, без да извършват товарене и разтоварване? След като курсовете не са каботажни и не правят превози по кръстосана търговия, би ли трябвало да можем да се възползваме от това изключение?
Във връзка с този въпрос: Линията за която говоря не прави каботаж, а международни двустранни превози и начален или последен етап от комбиниран превоз. Следователно, по това, което сте ми написали, би трябвало тези курсове да влизат в изключението - за тези, които осъществяват двупосочен транспорт на стоки, и за тези, които преминават транзит през дадена държава членка, без да извършват товарене и разтоварване? След като курсовете не са каботажни и не правят превози по кръстосана търговия, би ли трябвало да можем да се възползваме от това изключение?
Отговор:
В допълнение посочвам, че съгласно т. 10 на Преамбюла на Директива (ЕС) 2020/1057 е предвидено, че „Когато водачът участва в двустранни превози от държавата членка, в която е установено предприятието („държавата членка на установяване"), до територията на друга държава членка или трета държава или обратно до държавата членка на установяване, естеството на услугата е тясно свързано с държавата членка на установяване. Възможно е даден водач да предприеме няколко двустранни превози по време на едно пътуване. Би представлявало непропорционално ограничение на свободата за предоставяне на трансгранични услуги в автомобилния транспорт, ако правилата за командироване, а поради това и редът и условията на трудова заетост, гарантирани в приемащата държава членка, се отнасяха до такива двустранни превози".
С този текст европейският законодател е предвидил, че когато е налице хипотезата на извършване на двустранни превози, то тези превози се приравняват по правно действие на транзит. Това означава, че разпоредбите за транзита се прилагат и за двустранните превози. За да ползвате този режим на изключение, трябва да разполагате с доказателства, че Вашият превоз е двустранен. Документите, които се необходими относно приложението на Директивата, са посочени в т. 21 и следващите от Преамбюла на директивата. С оглед общите правила на ЕС и идеята за единен пазар, който почива на уеднаквени правила относно приложението на европейските нормативни актове, следва да се направи заключението, че държавите членки следва да изискват като доказателство за такива превози, определена група документи, които да са еднаквия за страните от ЕС. Но директивата допуска и право на държавите членки да предвидят и допълнителни изисквания относно доказването на отделните видове превози, съобразно тяхното национално законодателство или опит. В тази връзка смятам, че можете да уточните необходимите общовалидни документи като доказателства за Вашия транспорт и от органите на митниците и на НАП у нас или като посетите сайта, изготвен относно приложението на директивата към Европейската комисия. Когато имате всички необходими документи, за да докажете, че извършваният от Вас транспорт е двустранен превоз, следва спрямо Вас да се приложи разпоредбата на т. 10 от Преамбюла на директивата. С уважение: ![]() ![]() |
Още за командировки:
Нормативна рамка
Директива (ЕС) 2020/1057 |
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Решени практически казуси за всеки ТРЗ служител"!
Подобни статии
11Юли2022
Заплащане на дневни командировки за служители на линия от България до Германия
от проф. д-р Любка Ценова
на 11 Юли 2022
11Май2022
Командироване на служители по чл. 121а, ал. 1, т. 1, б. б от КТ
от Красимира Гергева
на 11 Май 2022
19Юли2021
Право на командировъчни за чужденци, наети в холдинг на 4 часа
от Красимира Гергева
на 19 Юли 2021
29Ян2021
Право на командировъчни пари за съдружник с личен труд
от Красимира Гергева
на 29 Ян 2021
21Септ2020
Дневни командировъчни пари при командировка без нощувка
от доц. д-р Андрей Александров
на 21 Септ 2020
01Апр2020
Документи за командироване на шофьори през времето на извънредно положение
от Красимира Гергева
на 01 Апр 2020