Дисциплинарна беседа - част II

проф. Сава Джонев
20 Юли 2016
Част I вижте тук: Дисциплинарна беседа - част I

Ръководителят трябва да използва дисциплинарната беседа като напомнящ разговор.
По-скоро като указания по повод проблеми, създавани от служителя, към които ръководителят има точно определени изисквания, които държи да бъдат изпълнени. Добре е ако може да се остане на това равнище - на възлагане, задължаване и т. н. - и проблемите се разрешат чрез напомняне и настояване.
Следващата, по-висока степен на “стимулация” на нарушителя е предупреждението за по-радикално решение (още един благовиден синоним на наказанието).
Ако индивидът не е в състояние да се справи с нарушенията си сам, ръководителят ще потърси изход:
- като прехвърли част от работата на друг, но това означава да му прехвърли и възнаграждението;
- като намери друг, който може да изпълнява изискваните функции, но това означава освобождаване на настоящия служител;
- и т. н., всеки път приемайки ефективното изпълнение на работата за неприкосновена константа и търсейки решение на възникналия проблем.
Така няма да има оскърбяващо личното достойнство наказание, а неизбежен изход от затруднение, предизвикано от служителя. При това със справедливо осигуреното му право сам да направи своя избор - да остане и се съобразява с изискванията, или да откаже и да поеме всички негативи на своя отказ.
По този начин върху нарушителят може да бъде упражнен натиск да отработи пропуснато време, да възстанови щети, да поеме отговорности, които е отказал и пр.
Не се говори за наказание, говори се за изход от затруднение. При това служителят винаги има отворена насреща си врата “да влезе в правия път”, отговаряйки на изискванията или компенсирайки организацията за понесени по негова причина щети.
Някои ръководители дори предпочитат да представят и налагането на формални санкции, предвидени от правилниците, като по-лек вариант на изход, при това със съгласието на потърпевшия, вместо заслужаващото по-строго наказание провинение. Така те запазват диалога със служителя, а той понася наказанието си като “по-малкото зло”.
И, разбира се, не бива да се забравя “върховното разпоредителство на дейността”, при което всяко изискване се аргументира в задачата, а не в субективната воля на ръководителя.
7. Приключването на беседата не трябва да се различава от общия позитивен тон на предхождащите части.
Служителят трябва да запази достойнството и усещането, че е взел едно правилно решение, за което има уважението на ръководителя. Да има чувството, че това е неговият избор, взет под натиска на необходимостта, а не поради слабост пред по-силния.
Разговорът трябва да приключи с уважение и доверие към ръководителя за неговото търпение, разум, разбиране на другия и правото, което му дава за избор. Убеждението, че ръководителят мисли доброто на индивида, не бива да го напуска нито за минута, но същевременно да остава и със съзнанието, че той мисли по-обхватно, за много други неща в организацията, от чието добро състояние зависи благото на всички.
Накрая, служителят трябва да напусне с усещането за поет ангажимент, който е решен да изпълни. С обещанието, дадено колкото пред ръководителя, толкова и пред самия себе си, че това е оптималният изход от затруднението, който ще реализира в поведението си.
.png)
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!
Подобни статии от категория Мениджмънт
20Юни2018
15-те най-често срещани въпроса по време на интервю за работа
от PortalTRZnormativi.bg
20 Юни 2018
24Ноем2017
3 умни стратегии в управлението на персонала за модерния мениджър
от PortalTRZnormativi.bg
24 Ноем 2017
15Ноем2017
Ключът към избиране на най-подходящия кандидат е решението кое е най-важно
от PortalTRZnormativi.bg
15 Ноем 2017