Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Дисциплинарна беседа - част I

    проф. Сава Джонев Отговор, предоставен от
    проф. Сава Джонев
    Дисциплинарната беседа не е беседа за наказание, а разговор за възстановяване на някакъв нарушен ред и компенсация на организацията за понесена щета. Тя няма за задача да “натрие носа” на нарушителя, а да го склони да промени своето поведение в унисон с правилата и нормите на трудово поведение. Така че първата цел на ръководителя при планирането на дисциплинарната беседа е да убеди служителя и цялата процедура по-надолу е съобразена с този търсен краен резултат.

    1. Дисциплинарната беседа трябва задължително да бъде предшествана от изработване на правила и норми за поведение и те да бъдат доведени до знанието на всеки отделен сътрудник.

    Няма морал в една система за контрол, ако нейните изисквания не са известни на потърпевшите. Затова най-добре е те не само да ги познават, но и да бъдат включени в изработването им. Методиката за това е следната:
    - най-напред всеки индивидуално написва на лист 5 добри правила, които се спазват в групата; други 5 правила, които не са добри, но се следват от всички; и още 5, които са добри, но не се практикуват в тази група;
    - на обща дискусия групата обсъжда тези канони, обобщава съществуващите добри норми, утвърждава необходимите нови, отхвърля някои практикувани, но нежелателни, или съществуващи на хартия, но безсмислени и неследвани от никого.

    Освен това правилата и стандартите, които ръководителят ще изисква да се спазват, трябва да бъдат съобразени с трудовото и правното законодателство. В противен случай те могат да стана причина за сериозни вътрешни конфликти и гафове на ръководителя. С други думи необходимо е служителите да бъдат запознати и с основните правилници и кодекси на трудовото поведение в дадената организация. Особено ръководителят.

    2. Освен това, когато ръководителят възнамерява да коригира някоя практика, нарушаваща системно реда и съществуващите норми, необходимо е предварително да предупреди подчинените за своето намерение.

    Човешкото съзнание е устроено така, че когато дълго време не получава обратна информация (наказание, санкция и пр.) за някое свое поведение, губи усета за неговата нефункционалност. Вместо това поведението може да стане рутинно, навично и спонтанно да се възпроизвежда, ако носи едностранна изгода на индивида. Затова е необходимо такива модели да бъдат поставени отново във фокуса на съзнанието и отхвърлени, дължимото поведение задължително да бъде припомнено и обосновано, а последствията и от двете да бъдат включени чрез “предусетените реакции” сред психичните регулатори на активността.

    Предупреждението на ръководителя за дължимо поведени и предстоящ контрол играе мобилизираща роля и само по себе си може да предотврати множество неблагополучия и усложнения. А задължителното посочване на правилния модел, запълва отворената от отрицанието на девиантната практика празнина.

    3. Самата дисциплинарна беседа се провежда по повод.

    Установява се със сигурност нарушението. Събира се изчерпателна информация, като се внимава ръководителят да не стане жертва на подвеждане. Любимата тактика на подчинените да управляват своя ръководител е като го “водят за носа” чрез дезинформация.

    4. Преди самата беседа ръководителят задължително трябва да си направи строг план за провеждането ѝ, в който да набележи редица стъпки:

    - внимателен подбор на мястото и участниците, ако е необходимо да бъдат привлечени и други лица, така че да не се превръща беседата в публичен съдебен процес;
    - изнасяне на фактите;
    - изслушване на събеседника и изясняване обстоятелствата около фактите и неговото мнение по въпроса;
    - ако е необходимо, доставяне на допълнителна информация.


    Същевременно трябва да се да осигурят и редица фактори, спомагащи за ефективното протичане на беседата:
    - задължителната нагласа, която ръководителят трябва да развие у себе си преди беседата, е да разглежда въпроса честно и справедливо и да създаде атмосфера на взаимно доверие, показвайки намерение за непредубедено обсъждане;
    - ориентация към делово протичане на разговора, без неуместни шеги, сарказъм, обидни категоризации и пр.;
    - сериозно отношение към въпроса, демонстриращо едновременно нежелание за превръщането му във вражда, но и нежеланието нарушението да се повтаря;
    - стратегическа цел на ръководителя е да убеди другия да промени своето поведение в конструктивно направление по отношение на организацията и понякога да предприеме точно определени стъпки, “компенсиращи причинена от него щета” (другото, по-благовидно име на наказанието).

    5. “Присъдата” трябва да бъде произнесена след сериозно обмисляне на ситуацията, фактите и обясненията на потърпевшия, а не да бъде предопределена преди беседата.

    Затова добре е при подготовката на ръководителя за срещата само да си изясни целия спектър възможни санкции, без да предрешава резултата. “Присъдата” трябва да дойде в резултат на изслушването на провинилия се.

    6. Целта на ръководителя при дисциплинарната беседа по повод на нарушения е не да накаже, а да убеди другия да се промени. 

    Аргументите за това могат да бъдат различни:
    - разминаването между реално поведение и общоприети норми;
    - вредните последствия от нарушенията за работата;
    - вредните последствия за самия индивид и пр. 

       Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x