Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Задължителни осигурителни вноски за самостоятелно заети лица, които се движат в рамките на Европейския съюз - част 2

    Димитър Бойчев Отговор, предоставен от
    Димитър Бойчев
    Относимите правила към самостоятелно заетите лица са  следните:

    Основно правило

    Лице, осъществяващо дейност като самостоятелно заето само в една държава–членка на ЕС е обхванато от законодателството на тази държава (основание чл. 11(3)(а) от Регламент (ЕО) № 883/2004). Това е основното правило при определяне на приложимото законодателство в сферата на социалната сигурност, известно още като lex loci laboris – законодателството на държавата по трудова заетост. Според това правило лицата, които са самостоятелно заети само в една държава–членка на ЕС, са подчинени на законодателството на същата тази държава, т.е. обхванати са от системата за социална сигурност на държавата-членка в която работят. Това е държавата в която се дължат задължителните осигурителни вноски и от която, при необходимост, лицето ползва обезщетения. 

    Пример: Гражданин на Гърция пребивава по смисъла на регламентите на територията на същата държава, но осъществява дейност като самостоятелно заето лице само в България. Лицето е обхванато от българското законодателство в сферата на социалната сигурност.  

    Пример: Български гражданин пребивава по смисъла на регламентите на територията на нашата страна и осъществява дейност като самостоятелно заето лице само в България, но за предприятие, което е установено във Финландия. Въпреки че лицето не пресича граници на държави-членки, е налице специфичен случай на трансгранична ситуация, предопределена от факта, че предприятието е установено на територията на държава-членка (Финландия), различна от държавата в която е самостоятелната трудова заетост (България). 

    Лицето е обхванато от българското законодателство в сферата на социалната сигурност.  

    Пребиваването по смисъла на регламентите се определя в зависимост от центъра на жизнения интерес на лицето, въз основа на критериите, които са залегнали в чл. 11 от Регламент  (ЕО) № 987/2009.


    В хипотезата на lex loci laboris приложимото законодателство в сферата на социалната сигурност не се удостоверява, тъй като в процедурно отношение не е предвидено издаването на удостоверение А1. По отношение на тези случаи в прилагащия регламент не е определено задължение за самостоятелно заетите лица да подават уведомление до институция на държава-членка. 

    Парични обезщетения 

    За целите на определяне на приложимото законодателство, лицата, които получават парични обезщетения поради или вследствие на тяхната дейност като самостоятелно заети, се счита, че упражняват посочената дейност (основание чл. 11(2) от Регламент (ЕО) № 883/2004). Това означава, че тези лица са обхванати от законодателството на държавата–членка, която е била компетентна по отношение на тяхната социална сигурност, докато същите са осъществявали дейност като самостоятелно заети и която държава впоследствие изплаща въпросните обезщетения. В случая става въпрос основно за краткосрочни обезщетения (например при болест, майчинство и т.н.), тъй като в основния регламент изрично е посочено, че това правило не се прилага по отношение на пенсиите за инвалидност, старост или за преживяло лице или за пенсиите, получавани поради трудови злополуки или професионални болести или за паричните обезщетения за болест, покриващи лечение за неограничен период (основание чл. 11(2) от Регламент (ЕО) № 883/2004).

    В разглежданата хипотеза приложимото законодателство в сферата на социалната сигурност не се удостоверява, тъй като в процедурно отношение не е предвидено издаването на удостоверение А1. По отношение на тези случаи в прилагащия регламент не е определено задължение за лицата да подават уведомление до институция на държава-членка. 

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    Подобни статии от категория Осигурителни вноски



    x