Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Задължителни осигурителни вноски за самостоятелно заети лица, които се движат в рамките на Европейския съюз - част 4

    Димитър Бойчев Отговор, предоставен от
    Димитър Бойчев
    Самостоятелна заетост в различни  държави–членки

    Определение на лице, което „обичайно осъществява дейност като самостоятелно заето лице в две или повече държави-членки“ е въведено с чл. 14(6) от Регламент (ЕО) № 987/2009. Това е лице, което едновременно извършва или редува една или повече отделни дейности като самостоятелно заето лице, независимо от естеството на тези дейности, в две или повече държави-членки.

    Лицата, които са самостоятелно заети на територията на различни държави-членки (две или повече), са обхванати от законодателството на държавата–членка по пребиваване, ако осъществяват значителна част от дейността си в тази държава (основание чл. 13(2)(а) от Регламент (ЕО) № 883/2004). „Значителна част от дейността“, упражнявана в държава–членка означава, че значителна като количество част от всички дейности се извършва там, без непременно да представлява основната част от тези дейности. Измерва се посредством комплексна оценка на следните критерии: оборот, работното време, брой на предоставените услуги и/или доход, а индикация за липса на значителна част от дейността е дял по малък от 25 % по отношение на горепосочените (основание чл. 14(8)(б) от Регламент (ЕО) № 987/2009).


    Ако самостоятелно заетото лице не извършва „значителна част от дейността” в държавата–членка по пребиваване, същото е обхванато от законодателството на държавата–членка, в която е съсредоточена дейността му (основание чл. 13(2)(б) от Регламент (ЕО) № 883/2004). При определяне на „мястото на съсредоточаване“ на дейността, извършвана в качеството на самостоятелно заето лице, се прилага чл. 14(9) от Регламент (ЕО) № 987/2009 – прави се цялостна оценка на дейността на това лице, като се отчитат основно местонахождението на постоянното седалище, обичайното естество или продължителността на упражняваната дейност, броят на предоставените услуги, намерението на лицето, за което свидетелстват всички обстоятелства и другите относими аспекти.

    Лицата, които са самостоятелно заети в две или повече държави–членки, са задължени да уведомят компетентната институция на държавата–членка, в която пребивават по смисъла на регламентите. Тези от тях, които пребивават в България, са задължени да уведомят компетентната териториална дирекция на НАП. Уведомяването се извършва чрез подаване на формуляр по образец Окд-239 – самостоятелно заето лице на територията на две или повече държави-членки.

    На първо време институцията на държавата-членка по пребиваване на лицето определя приложимото законодателство и уведомява институциите на всички държави-членки по трудова заетост за временното определяне или директно осъществява контакт с въпросните институции, за да се намери взаимно съгласие по отношение на приложимото законодателство. Първоначално определеното законодателство може да е различно от това на държавата-членка по пребиваване на лицето. Временното определяне се превръща в окончателно при условие, че в срок от два месеца след информирането на институциите някоя от тях не възрази, освен ако законодателството вече не е окончателно определено въз основа на взаимно съгласие.


    Законодателството, което е определено като приложимо, се удостоверява с формуляр A1. Документът доказва принадлежността на лицето към системата за социална сигурност на държавата-членка, чието законодателство е приложимо и респективно, че за него не се дължат осигурителни вноски по законодателството на други държави-членки. Документът не се издава по инициатива на компетентната институция, а след подадено искане (основание чл. 19(2) от Регламент (ЕО) № 987/2009). За целта заинтересованото самостоятелно заето лице може да подаде искане по образец до компетентната териториална дирекция на НАП, която при наличие на условията издава удостоверението по процедурата, определена в Регламент (ЕО) № 987/2009 и Глава дванадесета „Административно обслужване” от Данъчно–осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Образецът на искане, който се подава съвпада с горепосоченото уведомление (Окд-239). Това е така, защото за целите на прилаганата от НАП процедура е въведен единен образец, който предоставя възможност подаването на искане и/или уведомление да се извършва с един общ документ.

    Напълно е възможно самостоятелно заето лице, което осъществява дейност в две или повече държави-членки, да има задължение по регламента да уведоми институция на една държава-членка, а да се наложи искането за издаване на формуляр A1 да се подаде в компетентната институция на друга държава-членка. Това е така, защото определеното като приложимо спрямо лицето законодателство не винаги съвпада с това на държавата-членка по пребиваване. Въпреки това документът може да бъде издаден само от институцията на държавата-членка, чието законодателство се прилага спрямо лицето.


    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x