Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Задължен ли е работодателят да съхранява електронното трудово досие на служителите

    доц. д-р Андрей Александров Отговор, предоставен от
    доц. д-р Андрей Александров
    Въпрос:
    ➤ Във връзка с въвеждането на електронните трудови книжки имам нужда от няколко уточнения:
    1. На един семинар на колежка бяха казали, че работодателите са длъжни да си заплатят за платформа за съхранение на електронно трудово досие. На този етап, доколкото знам, няма задължение за водене на електронно трудово досие и ми се струва странно да трябва да плащаме за такава платформа. За това искам да попитам все пак законодателите задължават ли ни да имаме платформа за електронни трудови досиета?
    2. Служител, който е с последен работен ден на 30.05.2025г., как следва да се процедира с подаването на информацията в НАП - в смисъл на практика служителят напуска през месец май на кой ден се подава информацията в НАП за освобождението и по кой начин по новия или ще си важи старата процедура?
    3. Управител на ООД до сега практикуваше така, че обикновено правеше увеличения на заплатите на служителите си около 20-то число текущия месец (увеличението обаче касаеше предходния отработен), преди подаване на декларации 1 и 6 за отработения месец. Пример: сега на 20.05.2025 г. казва да се увеличи заплатата за м.04.2025 г. на даден служител. Тъй като съобразно новите изисквания увеличението на заплатите ще се подават в рамките на 3 дни от допълнителното споразумение. Въпросът ми е има ли право примерно през месец 05.2025 г. да се изготви и подпише допълнително споразумение за промяна на заплатата, влизащо в сила от 01.04.2025 г.?

    Отговор:
    По първия поставен въпрос: Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредбата за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя работодателят може да изгражда, поддържа и/или използва информационни системи за създаването и/или съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя в съответствие с изискванията на тази наредба, приложимите нормативни актове и стандарти, както и приетите от работодателя вътрешни документи за организация на труда в предприятието. Видно от буквалното тълкуване на разпоредбата, тя създава възможност, а не правно задължение на работодателите. Ако те предпочитат да поддържат трудовите досиета на хартиен носител, промените във връзка с въвеждането на регистъра на заетостта по никакъв начин не влияят на това.
     
    По втория поставен въпрос: Подаването на електронен запис за прекратяване на трудовото правоотношение е обвързано със същия срок, който важеше и за подаване на уведомленията по Наредба № 5 от 29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда – 7-дневен, считано от датата на прекратяване. Следователно, електронен трудов запис за прекратяването може да се подаде в първите дни на юни, без да е пропуснат срокът за това.
     
    Ако уведомлението се подаде веднага, то още може да бъде прието и обработено и по „стария ред“. Във всички случаи, ако се подаде информация за прекратяването на или след 1 юни, тя трябва да е под формата на електронен трудов запис.
     
    По третия въпрос: Възможно е увеличаването на заплатата със задна дата (в дадения в запитването пример: със споразумение от 20.05.2025 г. да се уговори, че основното трудово възнаграждение се увеличава, считано от 01.04.2025 г.). Към момента утвърденият образец на електронен трудов запис съдържа само поле за дата на сключване на допълнително споразумение (поле 16). Предложени промени в Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, чието приемане се очаква буквално до дни, предвиждат добавянето на ново поле 16а – „начало на изпълнението на доп. споразумение“, в което ще може да се посочи дата, прехождаща сключването му. Идеята е именно така да се подава информация за увеличаване на основното трудово възнаграждение, в сила от задна дата.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x