Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Проектопромени в КСО, внесени на 26.05.2015 г.

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    С проекта на закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване внесен в Министерски съвет на 26.05.2015г., приет на 02.07.2015г. на първо четене  се предвиждат следните важни промени:

    Чл.2, ал.2 – създава се нова т.3, която гласи, че лицата, които подлежат на държавно обществено осигуряване се осигуряват във фонд „Пенсии за лицата по чл.69“ за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт.

    Чл. 2, ал.3 – към текста по тази алинея се добавя „Пенсии за лицата по чл. 69“ , а „Безработица“ се заменя с „Безработица и Учителски пенсионен фонд“

    Чл.2, ал.6 – създава се нова алинея съгласно, която учителите се осигуряват за старост и в Учителския пенсионен фонд с отделна осигурителна вноска

    Осигуряване на морските лица -   към чл. 4а, ал.3 се създават т.6 и 7, съгласно които, ако лицето е избрало осигурителните вноски от универсалния или професионалния пенсионен фонд да се внасят във фонд „Пенсии“ то размера им трябва да съответства на размерите по чл. 157, ал.1, т.1/универсален пенсионен фонд/ и чл. 157, ал.1, т.2/професионален пенсионен фонд/ . Извадка от законопроекта:
    "6. з„ морските лица, направили избор по чл.4б, ал.1, увеличената вноска във фонд „Пенсии“ е с размера на вноската по чл. 157, ал.1, т.1“ и
    „7. За морските лица, направили избор по чл.4в, ал.1 увеличената осигурителна вноска във фонд „Пенсии“ е със съответния размер на вноската по чл. 157, ал.1, т.2“

    Избор за промяна в осигуряване от допълнително задължително пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ и във фонд „Пенсии за лицата по чл.69“ – промяната касае чл.4б. Съгласно ал.1 осигурените в универсален пенсионен фонд ще имат право да променят осигуряването си от универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“, съответно във фонд „Пенсии за лицата по чл.69“ , но не по – късно от 5 години преди възрастта по чл.68, ал.1 и ако не им е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст.  Според ал.2 лицата по ал.1 могат да упражнят правото си на избор след изтичане на 1 година от избора по чл.124а. Осигуряването на лицата по реда на ал.1 възниква от първо число на месеца, следващ месеца на избор.

    Избор за промяна на осигуряване от допълнително задължително пенсионно осигуряване в професионален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ – за целта се създава нов чл.4в, съгласно които осигурените в професионален пенсион фонд имат право еднократно да променят осигуряването си от професионалния фонд във фонд „Пенсии“  като условието за това е да не им е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст или професионална пенсия за ранно пенсиониране.

    Осигурителни вноски за фонд „Пенсии“ –  считано от 01.01.2017г.  и съответно от 01.01.2018г. осигурителните вноски за фонд Пенсии се увеличават с 1 процентен пункт, съответно 0.56 за работодателя и 0.44 за осигуреното лице. Промяната касае чл.6, ал.1, т.4

    Чл.6, ал.3, т.10 и 11 – създават се нови т.10 и 11 към ал.3 на чл. 6, които гласят:
    „10. За лицата по чл.4б, ал.1 , които са избрали да променят осигуряването си от универсален пенсионен фон във фонд „Пенсии“ , съответно във фонд „Пенсии за лицата по чл.69“ увеличената осигурителна вноска във фонд „Пенсии“, съответно във фонд „Пенсии за лицата по чл.69“ е с размера на вноската по чл. 157, ал.1, т.1 Вноската се разпределя между осигурителя и осигуреното лице в размерите по чл. 157, ал.3“
    „11. За лицата по чл.4в, ал.1, които са избрали са променят осигуряването си от професионален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ увеличената осигурителна вноска във фонд „Пенсии“ е с размера на вноската по чл. 157, ал.1, т.2“

    Чл.6, ал.7 – създава се нова алинея 7 съгласно, която осигурителната вноска за Учителски пенсионен фонд е в размер на 4.3 на сто и е изцяло за сметка на осигурителя

    Учителски пенсионен фонд – създава се чл. 20а /Учителски пенсионен фонд/ съгласно, който годишния бюджет на фонда се приема заедно със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване като приложение към него, набраните средства се разходват за изплащане на пенсии и добавки по чл. 68в, временно свободните средства се влагат чрез депозитни сметки в БНБ или за придобиване на държавни ценни книга емитирани от българското правителство. Първостепенния разпоредител със средствата от фонда е управителят на НОИ.

    Приходи по фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ – изменението касае чл. 22а, до сега чл. 22а касаеше приходите по фонд „Пенсии, несвързани с трудовата дейност“. Със законопроекта чл. 22а ще касае вече приходите по фонд „Пенсии за лицата по чл.69“, т.е лицата от сектор „Отбрана и сигурност“.
    Чл.22а предвижда „Средствата по фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ се набират от:
    1.       Осигурителни вноски за лицата по чл. 69
    2.       Трансфер от държавния бюджет в размер на 12 на сто върху сбора на осигурителните доходи на лицата по чл. 69 за календарната година
    3.       Трансфери, предвидени в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година
    4.       Лихви и дивиденти

    Разходи по фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ -  с промяната предвидена в законопроекта чл.22б вече ще касае Разходите по фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“, като средствата по фонда ще се разходват за изплащане на пенсии за осигурителен стаж и възраст, пенсии за инвалидност поради общо заболяване, добавките към тях на лицата в сектор „Отбрана и сигурност“  и осъвременяването на пенсиите на тези лица.

    Чл. 22в и чл. 22г -  създават се нови чл. 22в, касаещ  приходите по фонд „Пенсии, несвързани с трудовата дейност“ и чл. 22г, касаещ разходите по фонд „Пенсии, несвързани с трудовата дейност“

    Придобиване право на пенсия – промените касаят чл. 68. Съгласно ал.1 право на пенсия се придобива при 60 години и 10 месеца за жените и 63 години и 10 месеца за мъжете при трудов стаж 35 години и 2 месеца за жените и 38 години и 2 месеца за мъжете, а от 31 декември 2016 година възрастта увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година, както следва :
    -           До 31 декември 2029г. възрастта за жените се увеличава с по 2 месеца всяка календарна година, а от 1 януари 2030г. с по 3 месеца за всяка календарна  до достигане на 65 годишна възраст
    -           До 31 декември 2017г. възрастта за мъжете се увеличава с 2 месеца, а от 1 януари 2018г. с по 1 месец за всяка календарна година до достигане на 65 годишна възраст
    Съгласно ал.2 от 31 декември 2016г. осигурителния стаж по ал.1 се увеличава с по 2 месеца от първия ден на всяка следваща календарна година до достигане на 37 години осигурителен стаж за жените и 40 години осигурителен стаж за мъжете.
    В случай, че лицата нямат право на пенсия по ал.1 и 2 до 31 декември 2016г. те придобиват право на пенсия при навършване  на 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. А от 31 декември 2016 година възрастта се увеличава с по 2 месеца от първия ден на всяка календарна година до достигане на 67 годишна възраст.

    Пенсии за осигурителен стаж и възраст в намален размер -  създава се нов чл. 68а, съгласно който лицата, които имат изискуемия стаж по чл. 68, ал.2, имат възможност да се пенсионират една година по-рано от възрастта им по чл. 68, ал.1, като пенсията се отпуска от датата на заявлението, изплаща се пожизнено в намален размер. Лицата, на които им е отпусната такъв вид пенсия, нямат право на пенсия по чл.68, ал.1-3.

    Пенсии по лицата по чл. 69 заети в сектор „Отбрана и сигурност“ – в чл. 69 се правят следните основни промени:
    -   Военнослужещите придобиват право на пенсия с навършване на 52 години и 10 месеца– промяната касае ал.1
    -  Държавните служители по закона за МВР, закона за специалните разузнавателни средства и по закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, държавните служители по чл.11 от Закона за пощенските услуги, държавните служители осъществяващи дейности по охрана на съдебната власт, следователи, младши следователи  придобиват право на пенсия при навършване на 52 години и 10 месеца и 27 години общ осигурителен стаж като две трети действително изслужени като държавни служители по съответните закони – промяната касае ал.2
    -  Държавните служители по Закона за Държавната агенция „Национална сигурност“ придобиват право на пенсия при навършване на 52 години и 10 месеца и 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени като държавни служители по този закон – промяната касае ал.3
    -  Лицата на длъжности от летателния състав, парашутистите, екипажите на подводните съдове и водолазния състав придобиват право на пенсия с навършване на 42 години и 10 месеца – промяната касае ал.4
    -  Служителите в Главна Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ придобиват право на пенсия при навършване на 52 години и 10 месеца и 27 години общ осигурителен стаж като две трети от него следва да бъде действително изслужен в системата на гражданска защита – промяната касае ал.6
    -  Служителите на длъжност "водолаз" в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението придобиват право на пенсия при навършване на 42 години и 10 месеца – промяната касае ал.7
    -  От 31 декември 2016 година възрастта за лицата по ал.1-7 се увеличава с по 2 месеца от първия ден на всяка следваща календарна година до 55 годишна възраст за лицата по ал.1,2,3 и 6 и до 45-годишна възраст за лицата по ал.4 и 7 – нова ал.9

    Пенсия на балерини, балетисти и танциори с осигурителен стаж в културни организации – съгласно измененията на чл. 69а балерините, балетистите и танциорите в културни организации придобиват право на пенсия при навършване на 42 години и 10 месеца и осигурителен стаж 25 години. Считано от 31 декември 2016г. възрастта от първия ден на всяка календарна година се увеличава с по 2 месеца до достигане на 45 годишна възраст.

    Пенсия на лицата, работещи при условията на първа и втора категория – създава се нов чл. 69б. С този член се уреждат специалните условия, при които лицата работещи при условията на първа и втора категория придобиват право на пенсия. Съгласно ал.1 към новия член лицата, които са работили 10 години при условията на първа категория имат право да се пенсионират, ако не са придобили право на пенсия по чл.168 или когато са променили осигуряването си по чл. 4в, но до 31 декември 2015 година трябва да имат 47 години и 8 месеца за жените и 52 години и 8 месеца за мъжете с общ сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете. От 31 декември 2015г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка календарна година с по 2 месеца за мъжете и 4 месеца за жените до достигане на 55 годишна възраст. Алинея 2 урежда правото на пенсия на лицата, които са работили при условията на втора категория труд. Правото се придобива при стаж от 15 години придобит при условията на втора категория труд, ако лицето не е придобило право на пенсия по чл. 168 или когато е променило осигуряването си по чл. 4в, както и да има навършени до 31 декември 2015г. 52 години и 8 месеца за жените и 57 години и 8 месеца за мъжете със сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете. От 31 декември 2015г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка календарна година с по 2 месеца за мъжете и 4 месеца за жените до достигане на 60 годишна възраст. Останалите условия относно придобиване на правото на пенсия на лицата, работещи при условията на първа и втора категория труд се уреждат в ал.3,4,5,6,7 и 8.

    Пенсия на учителите – с новосъздадения чл. 68в се уреждат условията за придобиване право на пенсия от учителите. Съгласно ал. 1 учителите придобиват право на пенсия при навършване на 57 години и 10 месеца за жените и 60 години и 10 месеца за мъжете и  осигурителен стаж от 25 години и 8 месеца за жените и 30 години и 8 месеца за мъжете. От 31 декември 2015г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година, както следва: до 31 декември 2029г. възрастта за жените се увеличава с по 2 месеца, а от 1 януари 2030г. с по 3 месеца до достигане на 62 годишна възраст. За мъжете от 31 декември 2017г.  възрастта се увеличава с по 2 месеца всяка календарна година, а от 1 януари 2018г.  с по 1 месец до достигане на 62 годишна възраст. Според разпоредбата на ал. 2 учителите имат право на ранно пенсиониране от Учителския пенсионен фонд в размер определен по реда на чл. 70 и намален с 0.1 на сто за всеки месец недостигащ на лицето до навършване на възрастта му за придобиване на пенсия за осигурителен стаж и възраст. На учителите придобили право на пенсия и се пенсионират при условията на чл. 68, ал.1 и 2 се изплаща пенсия за осигурителен стаж и възраст от фонд „Пенсии“ и добавка от учителския пенсионен фонд в размер на 0.33 на сто от пенсията за всеки месец, за който има осигурителна вноска във фонда след придобиване право на пенсия по ал.1.

    Размер на пенсията – в чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
    -                В ал. 1 – първото изречение се изменя така: Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата образувана от: 1,1 на сто за всяка година  осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. Създават се второ и трето изречение, които гласят, че след 31 декември 2016г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на  всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента по чл.100, ал.1 до достигане на 1,5. Процентът се определя ежегодно със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година. Досегашните изречения второ и трето стават съответно четвърто и пето.
    -                Ал. 3 – към нея се създава второ изречение съгласно, което за пенсиите отпуснати с начална дата след 31 декември 2018г. индивидуалния коефициент се изчислява от осигурителния доход на лицето за осигурителният му стаж след 31 декември 1996г. до датата на отпускане на пенсия.
    -                Ал.4, т.2 – създава се второ изречение според, което индивидуалния коефициент от 1 януари 2019г. се изчислява като съотношението между месечния осигурителен доход на лицето и средния осигурителен доход за страната за същия месец.
    -                Ал.5 – създава се второ изречение според, което от 1 януари 2019г. индивидуалният коефициент се определя като средно отношение на месечните съотношения по ал.4, т.2 изречение второ
    -                Ал.7 – със законопроекта се създава нова ал.7 според, която за периодите, през които лицата са осигурявани в универсален пенсионен фонд, индивидуалния им коефициент се намалява на базата на съотношението между размерите на осигурителните вноски за универсален пенсионен фонд и за фонд „Пенсии“ за трета категория труд за лицата родени преди 1 януари 1960г.
    -                Ал.8 – също нова разпоредба касаеща определянето на индивидуалния коефициент при пенсиониране. Съгласно разпоредбата индивидуалния коефициент не се намалява за периодите, за които натрупаните средства по индивидуалната партида на лицата в универсален пенсионен фонд са прехвърлени в Държавния фонд за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система.
    -                Ал.13 – отново нова разпоредба съобразно, която размерът на пенсията по чл.68а /придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер/ се намалява с 0,4 на сто за всеки недостигащ месец до навършване от лицето на възрастта му  по чл.68, ал.1

    Чл.124а -  новосъздадения чл.124а  касае избора за възобновяване осигуряването на лицата по чл.4б, ал.1 в универсален пенсионен фонд. Съгласно ал.1 лицата, които са избрали да променят осигуряването си от универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ могат да изберат да възобновят осигуряването си в универсален пенсионен фонд не  по-късно от 5 години преди възрастта по чл.68, ал.1 и ако не им е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст. Лицата могат да упражнят правото си на избор след изтичане на една година от избора си по чл.4б, ал.1, а осигуряването възниква от първо число на месеца, следващ месеца на избор

    Отменят се ал.3,6,7 и 8 на чл. 127

    Индивидуална партида /допълнително задължително пенсиионно осигуряване/ - към чл. 129 се създават ал.12-19 според, които при промяна на осигуряването от универсален пенсионен фонд към фонд „Пенсии“ натрупаните средства по индивидуалните партиди на лица постъпват в Държавния фонд за гарантиране устойчивостта на пенсионната система. Срокът за прехвърляне на натрупаните средства определен в ал.13 е определен на 6 месеца от датата на възникване на осигуряването във фонд „Пенсии“. Важи и обратното правило, ако лицето реши да промени осигуряването от фонд „Пенсии“ в универсален пенсионен фонд и ако за него има преведени средства в Държавния фонд за устойчивост на пенсионната система, същите се прехвърлят по индивидуалната партида в избрания от него универсален пенсионен фонд. Съгласно ал.17 натрупаните средства по индивидуалните партиди на лицата с професионален пенсионен фонд се превеждат във фонд „Пенсии“ в срок от 6 месеца от избора. Редът и начинът за прехвърлянето на натрупаните средства по ал.13,14 и 16 и обменът на данните се уреждат с наредбата по чл.179, ал.3 от ДОПК.

    Универсален пенсионен фонд – с промените в ал. 3 осигурините лица участват в универсален пенсионен фонд чрез индивидуално заявление до пенсионноосигурителното дружество подадено в срок до 3 месеца от първоначалното възникване на задължение за осигуряване. Акко лицата не са избрали универсален пенсионен фонд по реда ал.3 то се извършва служебно разпределение по регистрираните универсални пенсионни фондове по начин и ред определен от НАП

    Право на професионална пенсия/чл.168/ - Считано от 01 януари 2016г. осигурените лица в професионален пенсионен фонд придобиват право на пенсия за ранно пенсиониране при следните условия:
    -   Не по – малко от 10 години осигурителен стаж след 31 декемеври 1999г. при условията на първа категория труд и възраст 10 години по – ниска от възрастта по чл.68, ал.1
    -  Не по – малко от 15 години осигурителен стаж след 31 декемеври 1999г. при условията на втора категория труд или при условията на първа и втора категория труд и 5 години по-ниска възраст от възрастта по чл.68, ал.1
    Осигурителния стаж от първа категория труд допълва този от втора категория труд без превръщане това е съгласно разпоредбата на ал.2. Този вид пенсии се изплащат до навършване на възрастта за придобиване правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст/чл.68, ал.1/ и не може да се получава заедно с пенсия за трудова дейност или със социална пенсия за инвалидност.
     
    Законът влиза в сила от 1 януари 2016г. с изключение на:
    1.     Параграф 2 относно разпоредбата на чл.4а, ал.3,т.6, §3, §5 относно разпоредбата на чл.6, ал.3, т.10, §21, т.5-9, §26-31, §38-42, §44-46
    2.     Параграф 47 влиза в сила от 1 април 2015г.

    автор: Красимира Гергева

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x