Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Проектопромени в Кодекса на труда, приети на 12 юни 2015

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    С проекта на закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда приет на 12.06.2015г. на първо четене се предвиждат следните важни промени:

    Във връзка с тристранното сътрудничество към чл. 3 се създава ал. 3 и 4:

    „(3) По въпроси в обхвата на ал. 1 могат да се сключват споразумения между представителните организации на работниците и служителите и работодателите за приемане на нормативни актове, когато:
    1. споразумението е сключено по тяхно искане след преценка на държавата;
    2. държавата е предложила сключване на споразумението.
    (4) Изпълнението на споразуменията по ал. 3 се осъществява от държавата.“

    Еднодневни трудови договори – съзадава се чл. 114а „трудови договори за краткотрайна сезонна селско стопанска работа“, сключват се между земеделския стопанин и работника за работа за един ден, времето за което не се признава за трудов стаж. Особеното при този вид трудови договори, че с един и същ работник може да се сключват трудови договори за не повече от 90 работни дни в една календарна година.Тови вид трудови договори могат да се сключват само за професии неизискващи специална квалификация в основна икономическа дейност „Растениевъдство“ – само за прибиране на реколта от плодове, зеленчуци и розов цвят, а възнаграждението се изплаща лично на работника в края на работния ден срещу разписка. Извадка от проекто закона по въпроса за еднодневните трудови договори: „Създава се чл. 114а: „Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа
    Чл. 114а. (1) Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа може да се сключва между работник и регистриран земеделски стопанин за работа за един ден, като това време не се признава за трудов стаж.
    (2) С един работник може да се сключват трудови договори общо за не повече от 90 работни дни в една календарна година.
    (3) Трудов договор може да се сключва за професии, неизискващи специална квалификация в основна икономическа дейност „Растениевъдство“ – само за прибиране на реколтата от плодове, зеленчуци и розов цвят.
    (4) Трудовият договор по ал. 1 съдържа данни за страните, място на работа, наименование на длъжността, размер на трудовото възнаграждение, дата на изпълнение на работата, продължителност, начало и край на работния ден. Продължителността на работното време е равна на пълната законоустановена продължителност.
    (5) Трудовото възнаграждение се изплаща лично на работника срещу разписка в края на работния ден.
    (6) При сключване и при прекратяване на трудовия договор не се прилагат чл. 62, ал. 3 и 4, чл. 127, ал. 1, т. 4 и чл. 128а, ал. 3.
    (7) Условията и редът за предоставяне, регистриране и отчитане на трудовите договори пред инспекцията по труда се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика, съгласувана с управителя на Националния осигурителен институт и с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. С наредбата се утвърждава и образец на трудов договор по ал. 1.
    (8) Работниците, които полагат труд по ал. 1, се осигуряват при условия и по ред, установени в Кодекса за социално осигуряване и в Закона за здравното осигуряване.“

    Трудово досие на служителите – създава се чл. 128б съгласно, който работодателя е задължен да води трудово досие на работниците и служителите. Трудовото досие се създава при постъпване на работа и в него се съхраняват документите във връзка с възникванете,съществуването и прекратяването на взаимоотношенията между работодателя и служителя.Предвижда се също така възможност служителя да получава заверени копия от документите в трудовото досие по реда на чл. 128а. Извадка от проекто закона: „Създава се чл. 128б: „Задължение на работодателя да води трудово досие на работника или служителя
    Чл. 128б. (1) Работодателят е длъжен да води трудово досие на всеки работник или служител.
    (2) Трудовото досие на работника или служителя се създава при постъпване на работа и в него се съхраняват документите във връзка с възникването, съществуването и прекратяването на трудовото правоотношение.
    (3) Работникът или служителят има право да получава заверени копия от съхраняваните документи по реда на чл. 128а.“

    Разпределение на работното време – към чл. 139 се създава нова ал.3, която  ще гласи следното: „В случаите по ал. 2 извън времето на задължителното присъствие работникът или служителят може да отработва неотработеното дневно работно време в следващия или в други дни от същата работна седмица. Начинът на отчитането на работното време се урежда с правилника за вътрешния трудов ред на предприятието.“ Съответно досегашните ал.3,4,5 към същият член стават ал.4,5 и 6.

    Служебен и творчески отпуск – предвижда се създаване на нова ал.2 към чл. 161, съгласно който на работник или служител може да бъде разрешен платен или неплатен служебен и творчески отпуск. Новата ал.2 предвижда неплатения служебен или творчески отпуск да се зачита за трудов стаж. Съответно досегашните ал.3,4,5 стават ал.4,5 и 6.

    Отпуск за отглеждане на дете до 2 – годишна възраст - В чл. 164  ал. 1 се изменя така:„(1) След използване на отпуска поради бременност, раждане или осиновяване, ако детето не е настанено в детско заведение, работничката или служителката има право на допълнителен отпуск за отглеждане на дете до навършване на 2-годишната му възраст.“

    Неплатен отпуск за отглеждане на дете до 2-годишна възраст – отменя се чл. 165, съгласно който майка на 4 и повече деца има право на неплатен отпуск до навършване на 2-годишна възраст на детето, ако то не е настанено в детско заведение.

    Чл. 62, ал.3 – с проекто закона се предвижда промяна в срока за изпращане на уведомления към НАП за сключване или изменение на трудовия договор. До сега срока беше тридневен, а с промяната се предвижда да стане седем дневен.

    График за отпуските – отпадат ал.1 и 3 към чл. 173 касаещи изготвянето на график за платените отпуски за следващата календарна година. Отменят се също така чл.7, т.3 и ал.8 и 9.   

    Правила за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд – с проекто закона се предвижда отпадане на задължението на работодателя да разработва правила за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Отменя се чл. 277, като неефективен, подобно на графиците за планиране на платения отпуск за годината.

    Прекратяване на трудовия договор с предизвестие от работодателя – предвижда се  чл. 328, ал. 1, т. 10 да се изменя така: „10. при придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а за професори, доценти и доктори на науките – при навършване на 65-годишна възраст;”

    Закрила при дисциплинарно уволнение – отпада закрилата при дисциплинарно уволнение. Отпадат думите „чл.330, ал.2, т.6“ в текста на чл. 333, ал.1 Към момента текста на чл. 333 гласи, че към момента работодателя може да прекрати трудовия договор на определени групи работници и служители /майки с деца до 3 годишна възраст, лица в в отпуск по болест, лица в платен отпуск, синдикати, дисциплинарно уволнени и пр./. В този си вид нормата е доста всеобхватна поради, което може да бъде използвана недобросъвество от работниците, нарушаващи трудовата дисциплина.

    Приложимост на трудовите отношения с микропредприятия и малки фирми – В допълнителните разпоредби се създава § 2а:„Приложимост към трудовите отношения в микропредприятията и малките предприятия
    § 2а. Разпоредбите на чл. 136а, чл. 138а и чл. 181 не се прилагат за микропредприятията и малките предприятия.”
    Отпадат задълженията на микропредприятията и малките фирми за предварителното писмено уведомяване на инспекцията по труда за удължено работно време (чл. 136а); за предварително съгласуване със синдикатите на временното установяване на непълното работно време (чл. 138а); за издаването на правилник за вътрешния трудов ред или т.нар. „трудова медицина” (чл. 181)

    В Преходните разпоредби се отменя § 3з касаеща Графикът за ползването на платения годишен отпуск за 2011 г. се утвърждава по реда на чл. 173, ал. 1 до 31 март 2011 г.

    автор: Красимира Гергева

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x