Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Отпаднали задължения в КТ с промените след 17.07.2015 г.

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    1. Отпада задължението на работодателите да уведомяват предварително Инспекцията по труда, когато преминават на удължено работно време.
     
    От дълго време във виртуалното пространство и в срещи на тристранните съвети, представителите на работодателите негодуваха срещу задължението им да уведомяват предварително Инспекцията по труда, когато се налага да работят на удължено работно време. Мотивите им за това бяха, че процедурата е много сложна и свързана с изготвянето на много задължителни документи, като изрична заповед, графици и т.н., което пък от своя страна излишно обременява административната дейност и спъва нормалния ход на производството.
     
    С новия чл. 136а от КТ това задължение отпада и няма да се уведомява предварително Инспекцията на труда при удължаване на работното време по производствени причини.
     
    Остават обаче в сила следните условия: 
     
    Продължителността на работния ден не може да надвишава 10 часа, а за работници и служители, които работят на намалено работно време- удължаването не може да е повече от 1 час дневно. Като цяло продължителността на работната седмица не може да надвишава 48 часа, а за тези с намалено работно време- 40 часа. Удълженото работно време и неговото компенсиране се отразяват в специална книга за отчитане- ал. 2.
    Срока за удължаване на работното време по ал. 1 и 2 е до 60 работни дни през годината, като последователни могат да бъдат до 20 дни- ал. 3.
    Компенсирането на удълженото работно време от работодателя по ал. 1 чрез намаляване също се запазва, като срока му е до 4 месеца за всеки удължен работен ден. Ако работодателят не спази това условие в посочения срок, то работникът има право сам да определи времето за компенсация чрез намаляване, като за това уведоми писмено работодателя си две седмици предварително- ал.4.
    При прекратяване на трудовото правоотношение, преди да е компенсирано удълженото работно време, разликата се заплаща като извънреден труд.
     
    2. За малките и микропредприятия отпадат няколко съществени задължения, както следва:
     
    Отпада задължението за предварително съгласуване със синдикалните организации и представителите на работниците и служителите за въвеждане на удължено работно време по чл. 138а.
    Отпада задължението за издаване на Правилник за вътрешния трудов ред (& 2а от ДР на КТ)
    Съответно за тях също важи разпоредбата чл. 136а, според който отпада задължението за предварително уведомяване на Инспекцията по труда, когато преминават на удължено работно време.
     
    Пояснение:
     
    За малки предприятия се считат тези, които отговарят на следните условия:
     
    Имат средносписъчен персонал- по- малък от 50 души;
    Годишния оборот не превишава 19 500 000 лв. и/или стойността на активите не превишава 19 500 000 лв.
     
    За микропредприятия се считат тези, които отговарят на условията:
     
    Средносписъчния брой на персонала е по- малко от 10 души;
    Годишния им оборот не надвишава 3 900 000 лв и/или стойността на активите не превишава 3 900 000 лв.

    автор: Аксиния Цветанова

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    Няколко практически съвета за сключване на трудов договор

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "Няколко практически съвета за сключване на трудов договор"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x